ZIMBÀBUE: Hwange NP

girona_1990_people

desembre 13, 2021

Hwange NP és el parc nacional més gran de tot Zimbabwe. Té aproximadament uns 14.600 quilòmetres quadrats. Declarat fa pocs anys parc nacional, al 1961, anteriorment servia com a territori de caça de la família reial.

Presenta diferents hàbitats on hi viuen una gran varietat d’ocells (400 espècies) i mamífers (100 espècies), i té la diversitat més gran de tots els parcs del país. Però el que realment ha fet famós aquest parc és la seva gran concentració d’elefants que arriba aproximadament a uns 50.000 exemplars. La concentració més gran de tot el món.

Elefants al Hwange NP.

Tot i la importància dels elefants, el Hwange NP també és conegut per poder-hi veure lleons, lleopards, guepards i wild dogs. Així, doncs, si visites Zimbabwe aquest parc és una parada obligatòria que has de fer i que cau molt a prop de les Cascades Victòria, un dels altres imprescindibles del país. Si vols saber-ne més sobre la nostra experiència, pots clicar aquí.

Girafa al Hwange NP.

La lluita contra la sequera com a objectiu per a mantenir la fauna

La zona oest de Zimbabwe ha viscut diferents episodis de sequera que ha provocat greus conseqüències tant als seus habitants com també als seus animals. Ja al voltant del 1920, quan el parc encara era una reserva, molts animals no trobaven aigua a dins el parc durant l’època seca i per això marxaven a fora per a buscar aigua. Aquest fet incrementava les trobades entre humans i vida salvatge, que no sempre acabaven bé. Per protegir la vida salvatge, es van començar a instal·lar molins de vent que bombejaven aigua a les basses o waterholes que quedaven secs durant l’època seca. Avui en dia, encara es poden veure alguns molins d’aquella època.

Actualment, la majoria d’aquestes bombes d’aigua són solars o híbrides (solars i dièsel) i segueixen servint per mantenir que les basses d’aigua sempre estiguin plenes per tal que hi puguin anar a beure els animals del parc. A més a més, també les poden fer servir les comunitats que viuen a l’est del parc i així, no haver d’anar tan lluny a buscar aigua.

Bomba d’aigua dins el Hwange NP.

Per tant, considerem molt positiu que es pugui mantenir en vida aquest parc gràcies aquestes bombes d’aigua, perquè sinó segurament el Hwange es convertiria en un lloc desèrtic i amb una sequera molt impactant per tot el territori.

Animals amb accés a l’aigua al Hwange NP.

Com arribar-hi?

Per aire, existeix la possibilitat d’arribar amb avió fins a les Cascades Victòria i després agafar un transport privat (en què hauràs de regatejar el preu) que et porti fins el Hwange Main Camp que és el campament més accessible. Els campaments privats també ofereixen servei de transfer pels seus clients.

Per carretera, es troba només a una hora de conducció des de les cascades Victòria en una carretera amb bon estat i asfaltada. El parc, té dues portes d’entrada que són les més properes a les Cascades Victòria:  l’entrada Oest (a prop del Robins camp) i l’entrada Hwange al nord (a prop del Hwange Main Camp).

Per arribar a l’entrada Oest, hauràs d’agafar el trencant que trobaràs a la carretera principal (A8) i que és el que es troba més a prop de la població de Victòria Falls (a 47 km a mà dreta). Després hauràs de conduir durant 55km per una carretera de terra on ja podràs veure alguns animals pel camí. Aquesta porta d’entrada només s’hi pot fer el registre del cotxe i després anar fins el Robins Camp a realitzar el pagament de les entrades.

Per arribar a l’entrada nord Hwange, hauràs de conduir per la carretera principal A8 fins trobar la població de Cross Mabale. Allà hauràs de desviar-te i conduir uns 25 km per carretera asfaltada fins arribar al Hwange Main Camp.

Camins del Hwange NP.

Permisos i preus

El permís per entrar al parc costa 20 USD per persona i si a més, vols entrar amb el teu cotxe, hauràs de pagar un permís de 10 USD. Aquests preus són només si entres i surts del parc al mateix dia.

De totes maneres, si fas nit al parc, l’entrada per persona es redueix a 10 USD sent vàlida fins el dia següent a les 18h. Tota una ganga, no? Pensa que a la majoria de parcs l’entrada és vàlida per a només 24 hores, però aquí a Zimbabwe si entres el dilluns a les 9h del dematí i pagues per un dia, tindràs temps fins el dimarts a les 18h de la tarda per estar dins el parc.

Nyamandhlovu Pan, una de les més famoses per a observar els animals.

Per a dormir, tens diferents opcions d’allotjament que també has de pagar un cop arribes a la porta d’entrada. Aquests giren entre 23 USD i 29 USD depenen del tipus de càmping i el lloc que vulguis triar.

Pel que fa al pagament, nosaltres vam pagar amb targeta de crèdit (N26) i ens la va acceptar. Tot i així, el ranger ens va dir que havíem tingut sort perquè moltes vegades la màquina no accepta targetes estrangeres, i l’única manera per pagar és amb efectiu, és a dir, amb dòlars.

Benvinguts al Hwange NP!

Què fer al Hwange NP?

– Fer un safari amb cotxe pel parc

Aquesta és la millor manera de recórrer i conèixer el parc. Es pot fer amb el teu propi cotxe (tal com vam fer nosaltres) o contractar per a fer un game drive des del camp on estiguis allotjat. Normalment a primera hora del matí, quan surt el sol, és el millor moment per a veure animals i també al vespre abans de la posta de sol.

Elefants creuant al Hwange NP.

El parc té moltes zones diferents i moltes plataformes o miradors a davant de les diferents basses d’aigua, on pots aparcar i estar una bona estona observant els animals que hi ha al voltant des dels miradors. És una experiència diferent ja que a la majoria de parcs, no pots sortir del cotxe. Va passar el dia volant!

Alguns dels miradors que pots trobar al Hwange NP.

Aconsellem les següents zones que ens van agradar molt a nosaltres per ordre de recorregut de oest a est que vam fer:

• Big Tom i Little Tom: zona on es poden veure molts felins a prop de Robins camp. Nosaltres no vam tenir sort però vam trobar gent el mateix dia que n’havia vist.

• Mandavu Dam i Deteema Dam: miradors on s’hi poden veure molts animals bevent a la bassa d’aigua de camí a Sinamantella Camp.

• Masuma Dam: vam veure-hi molts i molts animals. Nosaltres vam dinar al mirador tot observant els animals que venien i marxaven. Tot un espectacle!

Dinant amb companyia d’elefants i hipopòtams.

• Guvalava Pan: aquí nosaltres ens vam quedar-hi a dormir. Llegiu l’experiència que vam tenir més endavant, encara estem en xoc!

Guvalava Pan, el lloc on vam dormir amb el cotxe.

• Nyamandhlovu Pan: de les més famoses per veure-hi animals, a prop del Hwange Main Camp.

• Makwa Pan i Balla Pan: es troben també a prop del Hwange Main Camp. Sovint també s’hi poden veure lleons.

• Kennedy Pan: famosa pels seus elefants.

Elefants al Hwange NP.

– Dormir lliurement en alguna plataforma o zona de pícnic

A l’apartat “A on dormir al Hwange NP?” trobareu explicat els diferents campaments a les zones de pícnic del parc on es pot dormir i viure una experiència totalment salvatge i amb contacte directe amb la natura. Nosaltres vam acampar al Guvalala Platform i cap al vespre, quan el sol es ponia van començar a arribar zebres, impales, hienes… a beure aigua de la bassa que teníem davant del cotxe.

El nostre allotjament al Hwange NP.

I el més sorprenent és que ja entrada la nit, amb la lluna plena il·luminant la bassa, manades d’elefants van anar passant al voltant del nostre cotxe. Potser hi havia en algun moment més de 200 elefants!! Increïble!!

Elefants apropant-se a la bassa d’aigua durant la posta de sol.

– Visitar el Painted Dog Conservation Centre

Aquesta organització està fent un gran treball de conservació dels gossos salvatges i d’educació de les comunitats de la zona. Aquests animals tan especials, estan en perill d’extinció per la pèrdua d’hàbitat, la cacera, la matança per culpa de cotxes,… Es calcula que hi ha al voltant d’uns 700 exemplars a la zona de Hwange. Podeu llegir més sobre aquest fantàstic animal clicant aquí.

Dos painted dogs al centre de conservació.

El centre treballa amb unitats anti-cacera, una zona de rehabilitació per reintroduir gossos salvatges ferits o malalts, monitoratge de grups, educació de la comunitat i escoles…

Es pot fer un recorregut per a la sala del centre on tenen exposada diferent informació sobre aquests animals a través de la història verídica d’un d’ells. Un treballador/a del centre, us explicarà més coses sobre aquests bonics animals i podràs també visitar el centre de rehabilitació per conèixer la seva tasca i veure’n algun que tenen internat allà. La visita és gratuïta però s’accepten donatius i/o la compra a la seva botiga on es realitzen escultures amb els materials de les trampes que troben. Podeu consultar la seva web aquí.

Interior del museu del centre de conservació dels painted dogs.

– Fer un safari caminant pel Hwange NP

Des dels diferents camps on us allotgeu podreu reservar un safari caminant pel parc. Normalment es poden veure elefants, impales, waterbucks… i algun cop si teniu sort, algun felí. Es va acompanyat d’un guia i rànger. Els grups han de ser més petits de 8 persones.

Hwange NP.

A on dormir al Hwange NP?

Existeixen tres campaments fixes a dins del parc on es pot dormir en cabanyes/bungalows o bé, acampar en el seu terreny. Aquests són:

Hwange Main Camp: És el camp principal i el més gran. És també el més accessible si no es disposa de transport propi perquè es troba a prop de la carretera principal. A la zona, cal destacar el Nyamandhlovu Pan o el Kennedy Pan, famosos per veure-hi gran quantitat d’animals entre ells molts elefants. El càmping costa uns 17 USD per nit.

Sinamatella Camp: Es troba al mig del parc, a 125 km del Main Camp. Molta gent ens els va recomanar perquè a la nit, hi ha molta vida animal al seu voltant i es poden sentir els rugits dels lleons i les hienes. El preu del càmping és de 17 USD per nit.

– Robins Camp: Es troba més a l’oest, a 60 km de Sinamatella. El recomanen sobretot perquè està a prop del Big Tom i el Little Tom, recorreguts famosos on pots veure els lleons si tens sort. El preu del càmping són d’uns 20 USD per nit.

A part d’aquests càmpings fixes, hi ha la possibilitat de quedar-se a dormir en una zona de pícnic del parc on hi ha miradors i/o plataformes per veure els animals davant d’una bassa d’aigua. Aquesta és l’opció que nosaltres vam fer i que recomanem totalment.

Makwa Pan, un dels llocs on pots dormir.

El preu del càmping es mou entre uns 23-29 USD en funció del lloc que triïs d’acampada. Molt recomanable els miradors següents: Masuma Dam, Mandovu Dam o Deteema que tenen punt d’aigua i lavabo. A part, hi ha el Guvalava Platform que no té aquetes facilitats i ho has de portar tot tu. Nosaltres vam escollir aquest últim.

Posta de sol amb elefants des del nostre càmping lliure dins el parc, a Guvalava Pan.

La nostra ruta

DIA 1: Al dematí, després d’anar a buscar els nostres resultats de la PCR que ens vam fer a Livingstone (Zàmbia), vam aprofitar per creuar la frontera a Victoria Falls, una de les fronteres més fàcils i ràpides que hem creuat en el nostre viatge pel continent africà. Com que abans de la pandèmia ja havíem visitat les cascades Victòria, vam parar només a la població per canviar diners (portàvem dòlars en bitllets grans i ens havien recomanat anar amb bitllets petits. El tema moneda a Zimbabwe és molt curiós i si en vols saber més, pots clicar aquí) i per comprar una SIM card pel telèfon.

Després de realitzar aquests encàrrecs, vam dinar i vam conduir fins a uns 20 quilòmetres de l’entrada oest on vam fer càmping lliure mentre el dia s’anava apagant. Era la nostra primera nit de moltes de càmping lliure que faríem al país, on ens vam trobar amb un ramat de vaques i vam poder descansar per l’endemà entrar a visitar un dels parcs més bonics del país com és el Hwange.

Càmping lliure abans d’entrar al Hwange NP.

DIA 2: Ens vam llevar ben d’hora i vam conduir fins a la porta on ens van prendre les dades del vehicle i vam seguir fins al Robin’s Camp per pagar les nostres taxes d’entrada i d’acampada dins el parc. A Zimbabwe, l’entrada no és de 24 hores sinó que és vàlida fins l’endemà a les 18h de la tarda que és quan has de sortir del parc. Per tant, et donen més temps per gaudir del teu safari dins el parc. A més a més, el ranger ens van dir que havien vist guepards i lleons a la zona de Big Tom i Little Tom; així que ens vam aproximar cap allà però no vam tenir sort de trobar-los. Pel camí vam trobar grans manades d’elefants, l’animal estrella del parc.

Elefants al Hwange NP.

Després de recórrer els dos Tom, vam prosseguir la nostra ruta aturant-nos a diferents miradors i basses d’aigua que trobàvem pel camí. Just després de Deteema Dam, vam trobar un grup d’antílops, zebres i dues girafes que estaven molt ben posades a l’ombra d’un arbre. Aquell dia feia calor així que ens hi vam aproximar amb el cotxe per agafar vàries instantànies ben boniques d’aquell moment.

Dues girafes molt fotogràfiques a l’ombra d’un arbre.

Vam parar a dinar al Mandavu Dam, on estàvem al mirador amb elefants que estaven dins a l’aigua; i vam continuar per arribar abans que es fes fosc a Guvalava Platform, el nostre lloc on passaríem la nit. Aquesta plataforma és un lloc de càmping lliure que es troba just davant una bassa d’aigua i que diuen que hi van molts animals. Nosaltres, però, a l’arribar allà només vam veure ocells.

Hipopòtams al Mandavu Dam.

Després de muntar la tenda tot esperant que arribessin els animals, vam veure un grup de facoquers que s’acostaven a l’aigua i; de sobte, a l’horitzó tres hienes s’aproximaven a beure aigua. Realment, les teníem molt a prop i podíem veure com entre elles jugaven i es barallaven; i també les podíem sentir amb el seu udol tan característic. Vam sopar durant la posta de sol a sobre la plataforma per protegir-nos dels animals mentre veiem grups petits d’elefants que s’acostaven a l’aigua, es capbussaven i continuant el seu camí. De totes maneres, la pel·lícula dels elefants tot just havia començat!

Tres hienes barallant-se al nostre lloc de càmping.

Perquè des de ja dins la tenda, vam començar a veure i a sentir grans manades d’elefants que corrien al costat del nostre cotxe i que es paraven a la bassa d’aigua a refrescar-se. Per sort, aquell dia era lluna plena així que des de la tenda vam poder observar tot aquest espectacle, amb manades que es creuaven i s’enfrontaven, elefants que passaven just al costat nostre i ens miraven però per sort continuaven caminant (i nosaltres estàvem immòbils quasi sense respirar) i tot un soroll de sons i d’aigua que va fer que aquella nit ens sentíssim realment envoltats de fauna salvatge i acluquéssim ben poc els ulls!

Elefants banyant-se a la bassa de davant del nostre càmping.

DIA 3: El dematí ens vam despertar i a la bassa d’aigua ja no hi quedava ningú. Vam anar a esmorzar a la plataforma quan per la nostra esquerra van tornar a aparèixer un grup de hienes que venien a beure aigua. Vam esperar que marxessin per poder recollir i seguir el nostre recorregut pel Hwange NP.

De bon dematí, dues hienes que ens venen a veure…

Ens vam desviar de la carretera principal que anava cap al Main Camp per fer una ruta circular i arribar fins al Kennedy Pan, famós pels seus elefants. Allà, vam trobar grans manades que travessaven la carretera, algunes que estaven a l’ombra refrescant-se, altres que menjaven dels arbres… Realment, pensem que és quasi impossible entrar al Hwange NP i no veure cap elefant! Vam seguir el nostre recorregut ja cap al Main Camp, on vam parar a dinar al Makwa Pan que ens havien dit que al dematí havien vist lleons (nosaltres no vam tenir sort, ja feia massa calor, però sí que vam veure un grup de girafes que s’acostaven a beure aigua), i després ja vam arribar al Main Camp a l’altra banda del parc.

Elefants travessant la carretera al Hwange NP.

Des d’allà vam aprofitar per anar a visitar la Nyamandhlovu Pan, una de les basses més famoses del parc, però que quan hi vam anar-hi estava ben buida (això demostra que els animals viuen en total llibertat); i vam fer un parell de voltes pel Balla Pan on ens havien dit que aquell dia hi havia els lleons. Desafortunadament, tampoc els vam veure.

Altres animals bevent aigua al Hwange NP.

Vam sortir del Hwange NP sorpresos de la quantitat d’elefants que hi habiten, i de la nit que havíem passat a Guvalava Pan on havíem dormit enmig de grans manades d’elefants. No vam tenir sort de veure lleons i, sobretot, de veure els wild dogs, un dels animals més difícils de trobar però més bonics de veure.

Tocava retenir tots aquests dies a la nostra retina fent càmping lliure just a fora del parc. Demà ens tocava travessar el país durant dos dies per una zona de muntanyes i anar a buscar un altre dels parcs més impressionants que alberga Zimbabwe: el Mana Pools NP.

Al Hwange NP, miris on miris sempre veuràs elefants!

Categories: ZIMBÀBUE
Etiquetes:
ZIMBÀBUE: Gossos salvatges

Els gossos salvatges són uns animals que hem descobert en aquest gran viatge. Coneixíem l’existència d’ells però no sabíem res sobre ells. I realment, són uns animals sorprenents que han acabat estant a les llistes dels nostres preferits. Voleu saber per què? - Tots...

Aquí teniu uns quants consells que us poden ser útils per viatjar a Zimbàbue amb cotxe:  A Zimbàbue es condueix per l’esquerra, com a Anglaterra. Al principi, et sents estrany pensant que ho estàs fent malament en tot moment, però t’hi habitues fàcilment. Et...

- Sabíeu que Zimbabwe té una de les taxes d'alfabetització més altes del continent africà? Amb un 90% de taxa d'alfabetització, Zimbabwe és un dels països africans amb aquesta ratio més alta. La gran inversió amb educació i docents realitzada des de la independència...

Capital: Harare Superfície: 390.757 km2 Habitants: 14.645.468 habitants (2019) Densitat població: 37,48 habitants per km2.  Idiomes: A Zimbàbue, trobem 16 idiomes oficials, entre els quals destaquen l'anglès, el shona i el ndebele. El shona és l'idioma local més...

Les ruïnes del Great Zimbabwe, declarades Patrimoni Mundial de la Humanitat per l'UNESCO el 1986, són una de les atraccions principals del país que es troben localitzades a prop de la població de Masvingo. Aquesta antiga ciutat és considerada el jaciment històric més...

Matobo NP es troba situat als Matobo o Matopos Hills, unes muntanyes rocoses de granit que es troben a 35 quilòmetres al sud de la ciutat de Bulawayo; i que cobreixen una extensió de 3.100 quilòmetres quadrats, dels quals 424 s’han establert com a parc nacional....

Mana Pools és un lloc molt especial. Aquest parc natural que cobreix una extensió de 2.500 quilòmetres quadrats es troba situat just a la riba del riu Zambezi i enmig de la vall que rep el mateix nom. A part, té quatre piscines naturals estacionals (Main Pool, Chine...

Un dels espectacles naturals més impressionants del planeta que es poden visitar avui en dia són les Cascades Victòria, situades al riu Zambezi i que separen les poblacions de Victoria Falls (Zimbabwe) i Livingstone (Zàmbia). Accessibles també des de Kasane (Botswana)...