ZAMBIA: Llac Kariba

girona_1990_people

desembre 11, 2021

El llac Kariba és el llac artificial i l’embassament més gran de tot el món. Les seves aigües venen del riu Zambeze que fa de frontera entre Zàmbia i Zimbabwe, el quart riu més gran d’Àfrica que desemboca al oceà Índic. Nosaltres vam tenir la sort de navegar pel Zambeze a la zona de Chirundu. Podeu veure la nostra experiència aquí.

Llac Kariba.

El llac es va formar amb la construcció de la presa de Kariba que mesura 128 metres d’altura i 579 metres de llargada. Una superconstrucció que va ser idea d’una federació que es va formar entre els britànics que governaven el Nord i el Sud de Rhodèsia (ara Zàmbia i Zimbabwe) i Nyasalandia (Malawi).  Va començar a fer-se a finals del 1950.

L’anàlisi de les conseqüències econòmiques va ser molt major que els inconvenients de fer-la: inundació de boscos, pèrdua d’habitats pels animals que hi havia, reubicació de tribus locals que hi vivien (la majoria Batonga)…

Llac Kariba durant la posta de sol.

El nom de Kariba ve de la paraula Kariva que vol dir trampa. Aquesta trampa segons la creences de les tribus locals del riu Zambeze, es referia a una roca que sobresortia d’un remolí d’aigua que es formava al riu molt a prop on més tard van construir la presa. Es creia que en aquesta roca hi vivia el Déu Nyaminyami , déu del riu, que quan una persona s’acostava al remolí, Nyaminyami el castigava i el succionava fins a les profunditats del riu.

Amb la construcció de la presa, la gent local es va oposar a moure’s del seu lloc d’origen, de les seves terres. Creien que el gran déu del riu Nyaminyami s’enfadaria al veure el curs del seu riu tallat i que faria desembocar la seva ira sobre ells i destrossaria també la presa. L’any 1957, va haver-hi una gran inundació que va fer que parts de la presa que estaven construïdes es destruïssin. Nyaminyami havia complert la seva amenaça, el riu tornava a tenir el seu curs. A partir d’aquest moment, i tot i que l’home va guanyar la batalla construint finalment la presa, es té més respecte al Déu, fins i tot s’ha construït una estàtua al costat de la presa per venerar-lo.

Riba del llac Kariba.

Quan la presa es va començar a omplir, es va observar que molts animals havien quedat aïllats a les illes i que no podien sortir d’allà. Va començar el que es va batejar com l’operació Noé, en què la comunitat es va mobilitzar per aconseguir diners i fons per comprar barques i equips de rescats per moure els animals a un lloc segur. Es van aconseguir salvar així uns 7.000 animals de la mort.

La presa del llac Kariba dona electricitat als països del seu voltant però actualment, amb el canvi climàtic i la sequera, el nivell de l’embassament està baixant i fent que els governs de Zàmbia i Zimbabwe realitzin talls d’electricitat en els seus països per falta d’energia i molts negocis es vegin afectats.

Malgrat tot, el llac Kariba és un bon lloc per descansar,  veure la vida local que s’acumula al voltant del llac sobretot per la pesca i l’agricultura, pescar, navegar per ell i veure les seves illes, gaudir de les postes de sol…

Llac Kariba.

Com arribar-hi?

Per tal de visitar el llac Kariba, el punt de partida és la població de Siavonga que limita amb la població de Kariba a Zimbabwe. Aquestes dues poblacions estan separades per la presa. L’única opció per arribar a Siavonga és a través de la carretera M15 que surt de la carretera principal que va de Lusaka a Chirundu. Aquesta carretera d’uns 70 quilòmetres està asfaltada, tot i que recomanem anar a poc a poc per la quantitat de forats que hi ha a l’asfalt.

23 quilòmetres abans d’arribar a Siavonga, surt una carretera de terra cap a l’oest on creuaràs diferents poblats que es troben a la vora del llac. Allà, també tindràs accés a diferents opcions d’allotjament que estan indicats en diferents cartells. En aquesta carretera hi ha parts de sorra i, per tant, és recomanable anar-hi amb 4×4.

Camí al llac Kariba, enmig de poblats tradicionals.

Què fer al llac Kariba?

– Passejar per la riba del llac i banyar-se

Aquest llac artificial està format per platges de sorra daurada on enfonsar els teus peus i caminar allà on l’aigua acaba i la sorra comença… Aquest és un dels petits plaers que pots fer mentre veus pescadors llençar les seves xarxes des de la seva canoa.

El llac Kariba té diferents platges entres la que destaquem Sandy Beach. Tingues en compte, però que hi ha una part que és zona militar i, per tant, t’avisaran que no hi pots accedir. Pensa que a l’altra banda ja hi ha Zimbabwe, i per tant, és un punt de control entre els dos països. Veure la posta de sol des d’aquesta platja és molt bonic.

La Laia passejant per la platja de Sandy Beach.

Pots gaudir fent-te un bany a un dels llacs on és segur fer-ho a zones determinades (com Sandy Beach) o a dins de piscines que es troben a dins del llac però que et protegeixen de possibles perills com hipopòtams o cocodrils. Per exemple, a Lotri Bay tenen una piscina vallada que està dins el llac i que et permet banyar-te a les seves aigües amb total tranquil·litat.

Bany al llac Kariba.

– Navegar amb canoa pel llac

Alguns allotjament ofereixen la possibilitat d’agafar una canoa i poder navegar per la zona. Aquest és el cas de Lotri Bay, on nosaltres vam poder gaudir d’un bon passeig des d’una nova perspectiva i veure que els pescadors remen més fàcilment de com ho fas tu.

Tingues en compte el temps que tardes en el trajecte d’anada, perquè després has d’afrontar la tornada amb menys forces als braços, i és important que no es faci fosc per tenir clar el punt de sortida del llac. Nosaltres vam gaudir molt d’aquesta activitat mentre veiem persones que es movien en canoes i que anaven a visitar amics, o a jugar a futbol a l’altra banda de la riba.

Amb canoa pel llac Kariba.

– Realitzar un Sunset Cruise

Veure el llac durant la posta de sol, on els rajos es reflecteixen amb l’aigua i tot agafa el color ataronjat mentre beus una cervesa, és un plaer de la vida! Molts allotjament ofereixen amb les seves embarcacions la possibilitat de gaudir d’un creuer amb unes quantes begudes i snacks. Per tant, és un bon moment per a relaxar-te i gaudir de les bones vistes del llac.

Amb barca pel llac Kariba.

A part, t’expliquen les diferents illes que hi ha al llac, t’acostes a la part de Zimbabwe i t’ensenyen les diferents piscifactories locals i, recentment, la xinesa que ha començat a operar dins al llac. Com passa a molts indrets d’Àfrica amb llacs, veuràs molts locals acostant-se a la riba per aprofitar l’aigua per rentar-se o cuinar.

Piscifactoria local al llac Kariba.

– Visitar el pont de la presa de Kariba

Finalment, una excursió que també ens van recomanar però que no vam fer ja que ens quedava massa enrere és visitar el pont de la presa de Kariba des de Siavonga. Per tal de poder fer aquesta activitat, hauràs d’apropar-te al punt d’immigració de Zàmbia, deixar allà els passaports i caminar pel pont de la presa de Kariba. Després, tornaràs de nou a Zàmbia on recuperaràs els teus passaports. Pensa que estàs en una zona transfronterera, i per tant, vigila amb les fotografies que realitzis.

A on dormir al llac Kariba?

El llac Kariba és un destí turístic per a molts locals que viuen a la ciutat, com Lusaka. Nosaltres vam trobar diferents grups que venien a passar el cap de setmana allà. Entre els diferents allotjaments que hi ha, destaquem principalment:

– Sandy beach Lodge and campsite:  Situat a la riba del llac Kariba, a una bonica platja de sorra daurada, aquest lodge disposa d’habitacions amb vistes al llac i també d’un terreny on pots acampar. El seu restaurant és molt bo i disposen de piscina. Tot amb preus raonables i amb clients també locals. És un lloc perfecte per relaxar-se, gaudir de bones postes de sol i banyar-se al llac. Podeu contactar amb en Herman, el seu propietari que és alemany però que ha viscut gran part de la seva vida allà, enviant un correu a siavongabeach@gmail.com o reservar directament a través del seu Facebook aquí.

Vistes des del restaurant del Sandy Beach.

– Lotri Bay Lodge and campsite: Situat a la riba de la badia Lotri, a uns 25 km del llac Kariba, aquest Lodge ofereix un bon lloc per passar-hi uns quants dies de descans i moltes activitats al voltant del llac (senderisme, canoa, navegació i pesca, observació d’aus, creuers a la posta de sol…). Es troba en una zona de conservació natural on s’han anat introduint zebres, impales, antílop del Sable, etc.. amb unes grans vistes a la badia. Només s’hi pot accedir amb 4×4 però ofereixen transfers amb vaixell des de Siavonga. Disposen de cases als arbres i també de càmping. Nosaltres vam acampar amb el nostre cotxe al càmping durant una nit, però ens hi haguéssim quedat molt més! Podeu contactar amb ells per telèfon o Whatsapp a +260 974 775 477 (Bruce) or +260 975 684 848  (Marlene) o consultar la seva web aquí.

Zona d’acampada al Lotri Bay.

La nostra ruta

DIA 1: Després de recórrer el riu Zambezi, tocava remuntar el riu fins arribar a la presa de Kariba. Vam agafar la carretera que va de Chirundu a Siavonga, i 23 quilòmetres abans d’arribar a la població fronterera (les ciutats de frontera mai ens han acabat d’agradar), vam girar direcció al Sandy Beach, on vam dormir durant la primera nit.

Platja de Sandy Beach.

Allà, ens va rebre en Herman i vam mantenir una conversa molt interessant sobre l’actualitat i el tema de moda com era, en el seu moment, el Covid. Després de dinar i fer-nos un bany a la piscina, vam caminar per la platja mentre veiem turistes locals que tornaven amb barca d’alguna excursió; pescadors que entraven al llac amb les seves canoes i les seves xarxes; gent fent-se foto de models a la sorra; i, militars jugant a futbol. I és que hi ha un tros de la platja de Sandy Beach que és zona militar i, molt amablement, ens van indicar que no podíem traspassar aquella zona. Així que vam tornar cap a l’allotjament gaudint d’una fantàstica posta de sol, i d’un sopar al Sandy Beach.

Posta de sol des del Sandy Beach.

DIA 2: Avui aprofitaríem per seguir visitant el llac des d’una altra perspectiva. En aquest cas, Lotri Bay. Vam recórrer la mateixa carretera que havíem deixat i que passava entremig de poblats locals. La carretera s’anava complicant amb trossos de sorra i creuament de rius secs que ens va obligar posar el 4×4. Un cop arribat a Lotri Bay, vam avisar a la Marlene i ens van venir a obrir.

Lotri Bay està vallat perquè estan fent un projecte de reintroducció de fauna molt interessant. Feia molts anys, aquella zona estava plena d’animals però havien anat desapareixent i ara estaven tornant a repoblar-la amb herbívors com zebres, antílops…

Zebres al costat de la nostra zona d’acampada.

Lotri Bay és un paradís a la terra. Disposa de places de càmping amb ombres situades just al costat del llac i d’una piscina vallada dins les aigües del propi llac. A part, pots caminar per la reserva a la recerca d’animals i gaudir de diferents activitats. Nosaltres, vam aprofitar per anar amb canoa i vam anar a parar (sense voler) a casa del propietari, tot pensant que era el Lodge. De totes maneres, ens va rebre molt amablement i vam poder compartir una beguda amb ell.

Amb canoa pel llac Kariba.

Al tornar del nostre viatge amb canoa, vam quedar que faríem un Sunset Cruise amb uns altres clients. Aquests, però, es van quedar atrapats a la sorra i no arribaven a temps, així que vam fer el creuer nosaltres sols i va ser fantàstic. Poder navegar pel llac Kariba mentre el sol es va amagant darrere l’horitzó, amb una cervesa freda a la mà i amb una bona conversa amb la Marlene i el capità del vaixell va ser un dels petits plaers que vam poder gaudir al llac.

Posta de sol al llac Kariba.

Era hora ja d’anar a dormir després d’un dia intens al llac Kariba, un dels llacs artificials més grans del món. L’endemà, seguiríem la ruta direcció oest; però aquesta ja es va endinsant cap a l’interior deixant enrere el llac i acostant-nos a la carretera principal que va de Lusaka a Livingstone, el següent pròxim destí per anar a visitar les cascades Victòria.

Adéu llac Kariba!

Categories: ZAMBIA
Etiquetes:
ZAMBIA: Tips per a la conducció

Aquí teniu uns quants consells que us poden ser útils per viatjar a Zàmbia amb cotxe:  A Zàmbia es condueix per l’esquerra, com a Anglaterra. Al principi, et sents estrany pensant que ho estàs fent malament en tot moment, però t’hi habitues fàcilment. Et caldrà...

Capital: Lusaka Superfície: 752.618 km2 Habitants: 17.861.030 habitants (2019) Densitat població: 23,73 habitants per km2.  Idiomes: Zàmbia té un total de 72 tribus. Cada tribu té el seu propi idioma, fet que converteix el país en un lloc on es parlen molts...

- Sabíeu que la bandera de Zàmbia té un significat especial? Els zambians estan molt orgullosos de la seva bandera perquè simbolitza diferents trets característics del país. La bandera té quatre colors (verd, negre, taronja i vermell) i una àguila. El color verd...

El riu Zambezi és el quart riu més gran del continent africà. Amb una longitud total de 2.574 km, és el riu més llarg dels que desemboca a l’oceà Índic. Les seves aigües neixen a la frontera entre Zàmbia, RDC Congo i Angola, i passa per països com Botswana, Namíbia i...

Si vas a Àfrica de vacances, moltes vegades voldràs fer un safari per veure animals salvatges en llibertat. És curiós que quan et diuen de fer un safari a Àfrica sempre pensem en destinacions com el Serengeti, el Masai Mara, el Kruger... però almenys a nosaltres, mai...

Un dels espectacles naturals més impressionants del planeta que es poden visitar avui en dia són les Cascades Victòria, situades al riu Zambezi i que separen les poblacions de Victoria Falls (Zimbabwe) i Livingstone (Zàmbia). Accessibles també des de Kasane (Botswana)...